2.2.07

008. Projek Lisan: Bicara Ilmu 3






Syabas saya ucapkan kepada kumpulan-kumpulan pelajar yang telah membuat pembentangan hari ini.

Kumpulan-kumpulan yang telah membentangkan projek lisan dikehendaki membuat renungan kekuatan dan kelemahan persembahan mereka supaya dapat membantu mempertingkatkan lagi kemahiran lisan masing-masing. Renungan anda akan diambil kira dalam penilaian keseluruhan. Sila taipkan renungan anda di bahagian pendapat.

Bagi yang belum menaipkan maklum balas mereka di pesanan no. 005, sila lakukan secepat mungkin. Maklum balas anda juga diambil kira dalam penilaian cikgu.

Pembentang 4: Aizat & Khuzaimah (Merokok Membawa Padah)
Pembentang 5: Zuraidi & Fawwaz (Kelab Bola Kegemaran Kami)
Pembentang 6: Nurdini & Haziqah (Penggunaan Internet)
Pembentang 7: Maya & Nadra (Bencana Alam Tsunami)
Pembentang 8: Hazimah & Shahirah (Bencana Alam Tsunami)

17 comments:

Anonymous said...

Pada 2 Feb 07 saya telah mepersembahakan tentang kebaikan dan keburukkan menggunakan internet.Persembahan saya tidak memuaskan kerana saya tidak membuat 'eye contact' dan saya tidak dapat menghafal apa yang harus saya bicarakan.Ketika berbicara saya masih gementar dan tidak ada keyakinan diri.Itulah kelemahan saya.Kekuatan saya pula,saya dapat tampil kehadapan dan berbual menerangkan topik tersebut.Saya berharap agar markah yang dirberikan tidak lah begitu teruk.Asalkan lulus tuh sudah cukup.

Sekian terima Kasih..

4/2/07 20:27

Anonymous said...

Assalamulaikum Cikgu Faizal.Pada saya,persembahan saya tidak begitu memuaskan.Saya juga tidak begitu yakin kerana masa itu,saya telah membuat kesalahan apabila saya berbual.Saya rasa itu kelemahan saya.Pada saya,kekuatan saya adalah saya mempunyai informasi-informasi yang diperlukan.

Anonymous said...

Pada 27 Februari 07, saya telah mempersembahkan projek lisan saya yang bertajuk 'Penggunaan Bahasa Melayu di kalangan remaja'.Saya rasa persembahan saya tidak memuaskan.Saya harus mempunyai keyakinan diri untuk menghadap dengan cikgu dan rakan-rakan saya.Perasaan gementar juga ada.Itulah kelemahan saya.Saya cuma berharap agar saya dapat perbaiki kelemahan saya pada masa hadapan. =)

Anonymous said...

Saya rasa, persembahan saya tidak begitu memuaskan kerana bahasa saya tidak betul dan saya tidak berasa yakin semasa saya sedang mempersembahkan pembentagan saya.Ia adalah kelemahan saya. Tetapi, saya rasa kekuatan saya adalah mengumpul informasi yang lain daripada kumpulan yang membuat topik yang sama dengan kumpulan saya. Saya harus memperbaiki bahasa saya dan saya harus berasa yakin semasa berbual di hadapan kelas.

Anonymous said...

saya rasa persembahan saya boleh tahan juga.semua berjalan dengan lancar.tidak ada yang tersekat-sekat.kami persembahkan sebaik mungkin.
mungkin kepada rakan-rakan agak membosankan,tetapi kami telah mencuba sedaya upaya.kelemahan saya,tidak begitu banyak.saya rasa saya telah melakukan yang terbaik.apa yang harus dilakukan telah pun berlalu.saya berharap agar cikgu dan rakan-rakan dapat menilaikan persembahan saya dan teman saya dengan baik.

Anonymous said...

Saya rasa,persembahan saya tidak begitu bagus.Kami tidak mempunyai banyak informasi tentang topik yang kami pilih tetapi semuanya brjalan dengan lancar.Pada pertama kali kami membuat persembahan,kami mempunyai masalah tentang video yang kami hendak tunjukkan.Video itu tidak boleh dibuka.Ahkirnya kami terpaksa membuat persembahan pada keesokkan hari.Saya tidak rasa begitu gementar dan saya amat bangga dengan diri saya.

Anonymous said...

saya dan ziemah telah pon membuat persembahan mengenai bencana alam. pertama sekali, saya rasa persembahan saya tidak agak baik kerana ada sedikit kegagapan dan tak sangat membuat 'eye contact' dengan penonton.Tetapi kesemua sekali, saya rasa persembahan kami agak baik. Tetapi ada sedikit kesalahan apabila mempersembahkan.
saya berharap markah yang diberi oleh guru dan rakan boleh membuat saya lulus dalam lisan ini

Anonymous said...

Saya telah pun membuat mempersembahan projek lisan beberapa minggu yang lalu.Persembahan saya tidak begitu memuaskan kerana agak sukar untuk menunjukkan video sewaktu persembahan.Tetapi masalah ini dapat diatasi akhirnya.kekuatan yang saya rasa ada dalam diri saya adalah sewaktu persembahan,saya dapat mengatasi perasaan malu dan membacanya dengan agak lancar.Kelemahan saya pula adalah dalam segi memberi kurang informasi dan persembahannya kurang menarik.Tetapi ianya agak baik kerana ia dapat membantu kita di masa hadapan..

Anonymous said...

Saya rasa amat lega setelah membuat persembahan itu.
Tetapi pada saya persembahan itu tidak memuaskan kerana saya ada membuat silap ketika berbual mala saya amat bangga pada diri saya kerana saya berjaya mengumpulkan informasi-informasi tentang disiplin.Harapan saya adalah agar rakan-rakan saya tidak menganggap persembahan itu tidak begitu teruk.

Sekian Terima Kasih..

Anonymous said...

Akhirnya hari ini saya sudah mempersembahkan projek saya.Saya tidak rasa gememtar semasa mempersembahkn projek saya.Inilah kali pertama saya mempersembahkn dengan tidak rasa gememtar.Saya rasa kelemahan saya ialah,saya tidak menghafal apa yang harus saya bacakan dan saya tidak melihat penonton semasa mempersembahkan projek saya.Saya rasa kebaikan saya ialah saya mempersembahkan projek saya dengan suara yang agak kuat agar semua mendengarnya.Ini saja lah yg boleh saya berkongsi.Saya akan berusaha lebih lagi di masa akan datang................

terima KasIh........

Anonymous said...

Assalammualaikum kepada cikgu Faizal yg saya hormati..
Persembahan saya iaitu tentang topik merokok membawa padah..
Pada waktu persembahan saya itu..
saya mengakui bahawa suara saya tidak begitu kuat dan bacaan saya tidak begitu lancar..Tetapi saya juga akuai tentang kekuatan saya iaitu saya tidak berasa gementar ketika membuat persembahan itu kerana saya sudah kenali mereka selama tiga tahun..namun..saya harap persembahan saya amat puas hati dan saya akan cuba bekerja keras untuk memperbaiki persembahan saya itu..Insyaallah saya akan membuat persembahan yg baik di lisan yg akan datang lagi..
Jika saya terkasar atau tersinggung bila membuat persembahan..saya memintak maaf atas kelakuan saya itu..Dan saya juga berharap agar teman-teman saya akan berjaya dalam lisan mereka..

Sekian terima kasih.

Assalammualaikum.

Anonymous said...

Pada pendapat saya,persembahan saya tidak beberapa bagus kerana saya tidak membuat 'eye contact'. Saya juga tidak menghafal apa yang harus saya berbual.Saya juga ada rasa sedikit takut dan gementar apabila membuat persembahan.Saya rasa saya ada banyak kelemahan yang harus dikuatkan.Saya harap saya lulus walaupun persembahan saya kurang bagus.

Anonymous said...

Assalamualaikum penyokong Man Utd,pada hari persembahan saya tidak persembahkan dengan begitu baik jadi sekarang kelemahan saya ialah saya tidak ada 'eye contact'dengan para hadirin,tidak begitu yakin apabila saya berceramah terhadap kawan-kawan saya TETAPI saya cuba juga,kurang keyakinan diri kerana saya masih takut-takut dan pada hari itu saya dapat mempelajari tentang pentingnya bercakap atau berfalsafah di khalayak ramai.Saya harap markah saya sederhana sahaja pun boleh.TIDAK BANYAK ISI LAH. Zuraidi_ _ _

Anonymous said...

Pada 27 Februari 07, saya telah mempersembahkan projek lisan saya yang bertajuk 'Penggunaan Bahasa Melayu di kalangan remaja'.Saya rasa persembahan saya tidak memuaskan.Saya harus mempunyai keyakinan diri untuk menghadap dengan cikgu dan rakan-rakan saya.Perasaan gementar juga ada.Itulah kelemahan saya.Saya cuma berharap agar saya dapat perbaiki kelemahan saya pada masa hadapan. =)

Anonymous said...

Pada hari tersebut,saya telah sembahkan projek lisan yang kurang baik kerana tidak begitu yakin dengan diri sendiri.Saya rasa banyak kekurangan dalam persembahan dari segi perbualan dan tidak melihat penonton sewaktu perbulan.Saya akan melakukan yang terbaik dalam lisan yang akan datang.sekian

Anonymous said...

Semalam iaitu 28 Feb. Saya telah membentangkan projek saya yang mengenai "Tabiat Rokok membawa padah" dengan powerpoint.

Sebelum persembahan,saya berasa takut dan kaku sebab saya membuat projek itu berseorangan.Pencarian informasi di internet agak senang kerana ia sudah terangkan apa yang saya inginkan untuk projek saya.Semasa saya bersembahkan projek saya,saya tidak tumpukan perhatian saya kepada penonton dan cikgu.Dengan membuat Projek ini saya dapat tahu bahawa kelemahan saya adalah,tidak ada semangat dan tidak menghafalkan script saya.

Anonymous said...

Saya dan faisal telah mempersembahkan tentang topik Bencana Alam.Kelemahan dalam persembahan saya adalah, saya kurang melihat penonton, dan persembahan ini agak cepat dihabiskan.
Kekuatan saya mungkin terletak dalam perbualan saya dan informasi yang disembahkan kepada penonton.Saya akan berusaha untuk memperbaiki kelemahan saya dan mempersembahkan dengan lebih baik dalam masa akan datang.
Semoga projek saya dan faisal dapat markah yang memuaskan.