18.1.07

004. Tugasan: Sayangi Orang Tua

Cikgu akan menayangkan sebuah video klip. Sambil menonton, sila fikirkan perkara-perkara berikut:
  1. Apakah mesej yang ingin disampaikan oleh pencerita?
  2. Apakah perasaan kamu dan mengapa?
  3. Apa tindakan kamu selepas menonton klip tersebut?

http://www.bolt.com/zill/video/Sayangi_Orang_Tua_Kita/2470286

16 comments:

Anonymous said...

1.Pencerita hendak menyampaikan mesej kepada kita bahawa kita harus berbuat baik kepada orang tua kita daripada melayaninya dengan cara yang tidak baik.

2.Saya berasa kasihan kepada orang tua itu kerana dia tidak sepatutnya dilayani sebegitu oleh anaknya dan juga menantunya.

3.Anak yang baik tidak akan membuat perkara sebegitu kepada orang tuanya kerana mereka harus menghormati orang tunya.Mereka harus melayani orang tua itu dengan cara baik dan ikhlas untuk menjaganya hingga dia sembuh dari penyakit.Mereka tidak harus berasa terpaksa kerana tiada orang yang akan menjaga orang tua itu.Sebagai seorang anak,kita harus bertanggungjawab ke atas orang tuanya apabila dia sakit.Orang tua kita yang menjaga kita sehingga kita besar dan sekarang pula ialah giliran kami untuk membalas semua jasa yang telah mereka berikan.Seseorang ysng tidak menghiraukan orang tua mereka itu dinamakan anak yang derhaka.

Anonymous said...

1)Apa yg hendak disampaikan oleh pencerita ialah janganlah sesekali kita ketepikan orang tua kita.Kita harus sayangi orang tua kita walau segi mana pun.Maksudnya tidak kira samada mereka sudah tua atuapun sedang sakit.

2.Saya berasa kasihan kepada orang tua itu kerana dia tidak sepatutnya dilayani begitu dan juga kerana dia mempunyai anak dan menantu yang sering atau suka mengabaikannya.

3.Pada pendapat saya, jika seseorang anak itu didik dengan baik,saya yakin anak itu tidak akan melupakan orang tuanya dan berasa simpati kepada mereka.Saya akan sentiasa menyanyangi ibu bapa.Saya akan pastikan bahawa saya akan balas budi baik dan jasa mereka. Saya tidak akan melupakan dan saya akan pastikan juga bahawa pengorbanan dan kesusahan yang mereka lakukan untuk membesarkan dan membawa saya hingga ke tahap ini tidak akan dipersiakan. Tanpa mereka saya tidak akan hadir atau jejak di bumi ini. walau bagaimanapun, jangan sesekali lupa bahawa mereka ada darah dagingku.

Anonymous said...

1. Mesej yang hendak disampaikan oleh pencerita ialah pencerita hendak menyedarkan seseorang anak supaya kita harus bersikap baik kepada ibu dan ayah yang sudah tua dan kita harus berjaganya dengan baik sedangkan mereka teleh menjaga kami semasa kecil.

2. Perasaan saya ialh saya bera amat sedih dan kasihan kepada orang tua itu kerana dia telah dilayan dengan buruk oleh menantunya dan ornag tua itu mahu pulang ke rumahnya sedangkan dia tahu bahawa menantunya tidak suka dia bertinggal dengannya.

3. Tindakan saya selepas menonton klip tersebut ialah seorang anak yang baik tentu tidak akan berkurang ajar dan melayanni seseorang tua ddengan begitu kerana mereka harus bersikap menghormati kepada orang tuanya.Saya juga rasa bahawa kami sebagai anak harus menjaga orang tua kami sedangkan eka telah menjaga kami apabila kami masih kecil. Saya rasa ia adalah sesuatu tanggungjawab yang harus kami lakukan dengan baik.

Anonymous said...

1. Reaksi saya sejurus selepas menonton video ini ialah saya agak marah & kecewa dgn sikap anak & menantu orang tua itu. Sebagai anak,mereka tidak sepatutnya berbuat demikian kerana ini akan mengecewakan & mengecilkan perasaan orang tua tersebut.

2. Mereka sepatutnye bertanggungjawab menjaga orang tua tersebut. Ini mungkin terjadi kerana kurang didikan & ajaran yang sempurna.

3. Mereka juga tidak sepatutnya membuat orang tua itu seperti kucing peliharaannya. Perbuatan seperti ini memalukan diri sendiri apatah lagi ia berlaku di hadapan anak2 kecil. Ia menjadikan satu unsur negatif & mereka tidak boleh memarahi anak itu sekiranya anak itu melakukan sedemikian rupa terhadap ibu dan bapa mereka. Jadi,fikirlah dua kali jika ingin berbuat sesuatu!

Anonymous said...

1.Mesej yang ingin disampaikan ialah kita seharusnya menyayangi kedua-dua ibu bapa kita dan selalu melayani mereka dengan betul dan penuh hormat.Itu adalah tanggungjawab kita sebagai seorang anak. 2.Perasaan saya sedih kerana orang tua itu dilayan dengan buruk dan jangan sekali-kali mengabaikan mereka.Menantunya seharusnya faham dengan karena orang tua. 3.Tindakan saya ialah kami seharusnya melayani kedua-dua orang tua kita dengan penuh hormat dan jangan sekali-kali derhaka pada mereka.

Anonymous said...

Assalamualaikum,selamat sejahtera kawan-kawan ku..(",)....

1.Pertama sekali saya rasa mesej yang ingin disampaikan oleh pencerita itu ialah kami tidak harus membiarkan orang tua kita bersendirian.Mereka juga punya hati dan perasaan.Mereka inginkan kasih sayang dan perhatian yang sepenuhnya.Mereka juga inginkan kasih sayang dan perhatian yang sama dan tidak berkurangan.

2.Perasaan saya pada mulanya selepas menonton klip ini amat menyedihkan kerana perangai anak menantunya yang tidak setuju untuk membawa pulang bapa mertuanya.Dia mungkin sudah terlupa bahawa tanpa persetujuan bapa mertuanya itu,dia tidak dapat menikah kekasihnya.Lebih muda,dia terlupa jasad budi baik bapa mertuanya.Selepas tamat klip itu,saya rasa gembira kerana anaknya sedar bahawa orang tuanya perlu kasih sayang dan perhatian.

3.Tindakan saya selepas menonton klip ini ialah menasihati kawan-kawan saya ataupun ibubapa saya sendiri untuk memberi kasih sayang kepada orang tua mereka kerana jika mereka telah meninggal dunia,kita-kita yang tidak memberi kasih sayang akan rasa lebih menyesal.Maka itu,saya akan cuba untuk tidak memberi kekurangan kasih sayang pada mereka dan minta maaf pada mereka sebelum terlambat.

Anonymous said...

1. Mesej ini menyampaikan kepada kita bahawa kita harus menghormati orang tua kita walaupun mereka tidak seberapa sihat seperti kita. Sebagai seorang anak, kita ada tanggungjawab untuk ditunaikan terhadap ibu bapa kami. Kerana merekalah, kami dapat menimba ilmu dan menjadi seorang insan yang sempurna.

2. Saya berasa sedih dan geram
kerana menantu lelaki orang tua itu menghinanya seperti berkata bahawa dia tidak boleh sembuh pulih dan mengetepikan bapa mertuanya apabila bermakan malam, seolah-olah dia bukan seorang dari ahli keluarganya.

3. Tindakan saya selepas menonton klip tersebut adalah untuk lebih menghargai pengorbanan ibu bapa saya dan menghormati mereka. Bukan sahaja ibu bapa, maka orang-orang tua kesayangan saya seperti datuk dan nenek juga akan saya kasihi dengan sepenuh hati dan melayani mereka dengan baik.

Anonymous said...

1. Mesej disebalik klip ini adalah,kita tidak patut melayan ibu dan bapa kita sebegitu. Saya rasa kita harus menghormati dan bukan menyakitkan hati mereka.Mereka tidak patut bersikap begitu, tambahan lagi di depan kanak-kanak kecil.

2. Perasaan saya apabila menonton klip ini ialah sedih dan kasihan. Saya berasa sedih kerana orang tua itu tidak sepatutnya dilayan sebegitu oleh anak menantunya sendiri.

3.Tindakan saya selepas menonton klip ini ialah saya akan menghormati ibu bapa saya dan cuba membanggakan mereka supaya mereka tidak kecewa terhadap saya.Tidak kerana mereka, kita tidak akan wujud dalam dunia ini.

Anonymous said...

1.Mesej yang ingin disampaikan oleh pencerita adalah menyangilah orang tua sebagai mana orang tua kami telah menyangi kami sejak kecil lagi.

2.Saya berasa sedih dan kasihan kerana anak dan menantunya tidak hormat kepada orang tuanya.Mereka menganggapnya sebagai bebanan kepada hidup mereka.

3.Tindakan saya adalah.. saya akan menyangi dan menjaga ibu bapa saya sebagai mana mereka menyangi dan menjaga saya hingga hari ini.Tiada mereka di dunia ini kami tak akan wujud.

Anonymous said...

1)Mesej yang ingin disampaikan ialah kita harus menghormati kepada orang tua kita kerana mereka yang menjaga dan membesarkan kita sejak kecil lagi.

2)Saya berasa sedih dan marah kerana orang tua itu dibuat sebegitu oleh anaknya sendiri.

3)Tindakan saya selepas ini ialah saya akan menjaga hati ibu dan bapa saya dengan tidak mengecewakan mereka.Saya juga akan menghormati dan menjaga mereka dengan baik.

Anonymous said...

helo...wahaha..di sini saya ingin memberi pendapat....baca tau!
1.untuk hormati orang tua,jangan abaikan mereka.mereka akan meninggalkan kita suatu hari nanti,dan sebaiknya kita harus menjaga mereka dengan penuh tabah kerana mereka sudah tidak berupaya membuat sesuatu.

2.perasaan marah dan sedih timbul.marah kerana anaknya tidak ikhlas untuk menjaga ayanhnya.sedih kerana ayahnya seperti di abaikan.

3.bagi saya,ini bukan cara yang terbaik untuk melayani orang tua kita.sebagai seorang anak kita mesti berusaha membuat sesuatu agar mereka berasa gembira dan juga bangga... =>

Anonymous said...

1.Kita bukan sahaja harus menghormati orang-orang tua tetapi kita harus juga menghormati kedua ibu bapa kita.

2.Perasaan saya sedih dan marah.saya marah kerana anaknya bersikap biadab terhadap bapanya.Kita sebagai seorang anak tidak sepatutnya membuat sebegitu terhadap bapanya.Sedih kerana bapanya harus makan di luar seorang.

3.Saya akan menghormati semua orang-orang tua dan saya tidak akan membuat sebegitu kepada ibu bapa saya.

Anonymous said...

1]Mesej yang ingin disampaikan oleh pencerita adalah kerana pencerita ingin kita berbaik-baik bersama orang tua kita.Ini adalah kerana,orang tua kita amat penting pada kita.

2]Saya rasa geram kepada anak dan juga kepada anak menantunya kerana mereka telah berbuat sebegitu kepada orang tua mereka.

3]Selepas menonton video ini,saya rasa ingin berminta maaf kepada orang tua saya.Ini adalah kerana saya rasa geram kepada anak orang tua itu.Kita haruslah hormat orang tua kita walaupun mereka sudah uzur.Akhir kata,saya menasihatkan supaya untuk menghormat kepada orang tua kamu.

Anonymous said...

1.mesej yang hendak disampaikan oleh pencerita adalah supaya kita tidaklah mensisihkan orang tua kita sebaliknya kita harus menjaga mereka dengan baik setelah dia membesarkan kita hinggalah berjaya...

2.perasaan saya bertukar sedih apabila mereka mensishkan orang tua mereka...

3.apa yang dilakukan oleh anaknya itu akn dibalas oleh anak-anak mereka pula kerna sikap ibubapa yand akan menentukan sikap anak-anakmereka pabila dewasa kelak....

Anonymous said...

1.Pencerita tersebut hendak menyampaikan mesej kepada kita semua supaya menghortmati kedua orang tua kita supaya tidak berbalik kepada kita apabila kita tidak menghormatinya.

2.Saya berasa sedih kerana orang tua yang susah payah membesarkanyya dibuat sebegitu dan geram terhadap anaknya kerana tidak menghormati bapanya dan tidak mengajar anaknya untuk menghormati atuknya yang sudah uzur.

3.Pada pendapat saya,jika sesorang anak itu telah didik dengan baik tidak munkin anak itu akan menjadi kurang sopan sebergitu.Meskipun begitu kita juga tidak harus menyalahi ibu bapa mereka kerana munkin mereka telah didik tetapi lupa asal-susul setelah hidup mereka senang.Saya akan menghormati kedua orang tua saya kerana merekalah yang telah membesarkan saya dan telah banyak mengorbankan diri demi kepentingan saya.Saya akan mecuba sedaya-upaya untuk menghormati mereka.

Anonymous said...

1. Si pencerita ingin menyampaikan mesej yang bermaksud agar kita sentiasa menghormati & melayani orang tua kita dengan penuh kasih sayang agar kita tidak menyesal di kemudian hari...

2. Saya kecewa dengan sikap yang ditunjukkan oleh anak serta menantu orang tua itu kerana ia menunjukkan mereka tidak bertanggungjawab dan biadap terhadp bapa mereka.

3. Pada pendapat saya, jika orang tua itu tidak terlalu memanjakan anaknya,mungkin perkara seperti ini tidak akan terjadi,si istri juga sepatutnya menegur perbuatan suaminya yang agak kurang ajar agar tidak menyebabkan orang tua itu kecil hati.

----Sekian terima kasih----